måndag 18 maj 2026

Hemfärdsdagen 2026.
Där anländer båten snart, som ska mig tillbaka till verkligheten.
Njuter alltid på denna ö, inte alltid lika ljuv och god men i 
slutändan så är man lika glad.


Blev lite annorlunda detta år, städ med mera tog fisketiden.
Bestämde mig tidigt var jag skulle tillbringa min sista fisketimme.
Vandrade ut på pallen och njöt, något stressad för att hinna fiska mina 
favoritställen.
Blev ganska överraskad, att en Havsöring följde bara efter par kast.
Mothugg och såg att det var en blanking.
Kampen pågick ca 7-8 min hann se den tydligt men hann inte med
kameran, innan den tackade för sig.
 
Sydliga vindar 5-10
sol
lufttemp 13gr
En tappad

Totalt:
9 Havsöringar
6-8 id
1 näbbgädda
En grym resa och nya kunskaper framför allt en vila 
för det mentala.
På Återseende.

Väl Mött!
 

fredag 15 maj 2026

Sista hela dagen.

Så kom den dagen, som jag aldrig tycker om.
Den började med sol valde ut ett par ställen som skulle besök.


Väl på plats så såg det bra ut, vadade ut och påbörjade fisket.
Kast efter kast, sen hade jag följe av näbbgäddor.
Ett par stycken följde men inte högg.
Bytte drag och då började det hända lite.

Näbbgädda.

Så satt den där!
Nu hoppas jag att det blir några till, solen gick i moln.
Likaså gjorde näbbgäddorna det med.
Det gick inte att lura dem till hugg igen.
Åkte vidare till nästa plats, inget liv där heller.
Tog ett break och funderade ut ett ställe till.


Vadade ut på lågpallen och skvalpade runt ett tag, fick 
ett par idar.
Ett långkast så satt där en Havsöring, klockrent.

Lekfärgad 74cm Havsöring.
Fick en stund med en fight med härliga rusningar, dock utan några hopp.
Den var rolig.

Fortsatte en stund till men inget mer av något.
En lyckad dag blev det till slut.
Imorgon är det städning och packning inför hemresan.
Ett par timmars fiske med.

Syd till ost vind 3-6m/s
Lufttemp 10-14gr
Sol, moln och annat.
En näbbgädda
2 idar
En Havsöring

Väl Mött!



 

torsdag 14 maj 2026

En jaja dag.


Gav mig ut på lågpallen och insåg att nä för mycket av vågor.
Trots det fortsatte jag en stund till ut i fall att.
Bröt av detta och åkte vidare.
Platsen kändes helt okey.
Efter att ha fiskat av ca 700 m utan någon känning alls.
Släppte jag det här med Fisket.
For runt lite och kollade in olika saker samt var vid 
Eksta kusten som visade sig vara väldigt mjölkig, så valet
var egentligen inte så svårt. Att jag hade återigen valt fel platser
och tidpunkter.

Väl Mött !

 

onsdag 13 maj 2026

Ny Dag Nya Möjligheter?

Dimman var vid stugan, kollade runt på olika 
väderappar. Hittade två ställen som verkade intressanta.
Första stället verkade bra, efter några kast så var det hugg men missade.
Fortsatte vidare på pallen och plötsligt dök ett huvud av en säl upp.


Farfar pinne.

Jag bytte plats och hoppades på annat.

 Vandrade ut på nästa plats.

Kastade av alla platser som var fiskbara men med mycke släcke.
Fortsatte men NÄ! inget ville hugga.
Grader i luften fick mig att ge mig.

Molnigt, dimma om vartannat.
Lufttemp 7-9gr
sydväst 3-5m/s
Ingen Havsöring

 

tisdag 12 maj 2026

Dimmans dag.


Idag var en sådan dag då det egentligen inte behövdes att blöta och nöta dragen.
Bara för att, så vandrade jag ut och hoppades på det bästa.
Vågor kom och gick, lika skräpet.
Provade någon timma men inget liv i vattnet, 
Känslan var det samma .
Hoppas på en bättre dag imorgon.

Nordväst på västsidan och sydost på öst sidan.
Lufttemp 8-12gr
Muligt och dimma.

Väl Mött!


 

måndag 11 maj 2026

Ostvind.

Den vinden är i vart fall bättre än nordvinden.
Trevade mig ut bland sten och tång tills jag nådde lågpallen.
Kastade på och hoppades på något.


Gav upp platsen begav mig till nästa och där kändes det bra 
men ingen fisk ville vara med. Omgrupperade igen.
Där ville bara en id försöka fastna.
Till fjärde platsen, då tyckte vinden vilja styra mot nordost.
Gav mig tillbaks till platsen där jag var igår, sällan jag fiskar på samma plats
två dagar i rad. Det finns så många platser att söka upp i närheten.
Vandrade runt lite och tyckte mig se ett följe.
Nytt kast och hugg!!


Lekfärgad 52cm

En kort men intensiv kamp.
Brukar inte missa med kameran som jag gjorde idag.
Det blev en låång dag, fiskade av sista sträcka utan någon mer känning.

Sol, slöjmoln, sol
Ostvind mesta dels
Lufttemp ca 10-14gr
En Havsöring

Väl Mött!

 

söndag 10 maj 2026

Östsidan.

Följde min plan att åka över till andra sidan.
Började på djuppallen för att sedan följa viken inåt.
När jag kom till nästa ställe så var det upptaget, jaja !
Till nästa som också var upptaget, pratade en stund och begav vidare.
Hörde att en av dem fångade en havsöring vinden för med sig ljud.


Tog mig ifrån viken, till en helt ny plats eller nygammal.
Det blir som det blir, över 10 års sedan sist jag var där och
jag hittade ut.
Det var som en ny plats, kom inte ihåg hur det såg ut.
Spännande, vadade en kort stund och Hugg !!
Havsöringen krokade sig själv startade en fight som var kul.
Insåg att det var en lekfärgad inget hopp men med härliga rusningar.

Lekfärgad 63cm Havsöring.

Fortsatte vidare och försökte komma ihåg hur jag gick där förra gången.
Snubblade runt lite och ställde mig.
Plötsligt hugg och mothugg.

Lekfärgad 55 cm Havsöring.

Denna fisk gav en härlig kamp, många rusningar trots sin storlek.
Fantastiskt kul!
Krokade av och fortsatte vidare.

Sol som sedan gick i moln.
Lufttemp 10-14gr
Syd 5-8 m/s
Två Havsöringar

Väl Mött!