måndag 18 maj 2026

Hemfärdsdagen 2026.
Där anländer båten snart, som ska mig tillbaka till verkligheten.
Njuter alltid på denna ö, inte alltid lika ljuv och god men i 
slutändan så är man lika glad.


Blev lite annorlunda detta år, städ med mera tog fisketiden.
Bestämde mig tidigt var jag skulle tillbringa min sista fisketimme.
Vandrade ut på pallen och njöt, något stressad för att hinna fiska mina 
favoritställen.
Blev ganska överraskad, att en Havsöring följde bara efter par kast.
Mothugg och såg att det var en blanking.
Kampen pågick ca 7-8 min hann se den tydligt men hann inte med
kameran, innan den tackade för sig.
 
Sydliga vindar 5-10
sol
lufttemp 13gr
En tappad

Totalt:
9 Havsöringar
6-8 id
1 näbbgädda
En grym resa och nya kunskaper framför allt en vila 
för det mentala.
På Återseende.

Väl Mött!
 

fredag 15 maj 2026

Sista hela dagen.

Så kom den dagen, som jag aldrig tycker om.
Den började med sol valde ut ett par ställen som skulle besök.


Väl på plats så såg det bra ut, vadade ut och påbörjade fisket.
Kast efter kast, sen hade jag följe av näbbgäddor.
Ett par stycken följde men inte högg.
Bytte drag och då började det hända lite.

Näbbgädda.

Så satt den där!
Nu hoppas jag att det blir några till, solen gick i moln.
Likaså gjorde näbbgäddorna det med.
Det gick inte att lura dem till hugg igen.
Åkte vidare till nästa plats, inget liv där heller.
Tog ett break och funderade ut ett ställe till.


Vadade ut på lågpallen och skvalpade runt ett tag, fick 
ett par idar.
Ett långkast så satt där en Havsöring, klockrent.

Lekfärgad 74cm Havsöring.
Fick en stund med en fight med härliga rusningar, dock utan några hopp.
Den var rolig.

Fortsatte en stund till men inget mer av något.
En lyckad dag blev det till slut.
Imorgon är det städning och packning inför hemresan.
Ett par timmars fiske med.

Syd till ost vind 3-6m/s
Lufttemp 10-14gr
Sol, moln och annat.
En näbbgädda
2 idar
En Havsöring

Väl Mött!



 

torsdag 14 maj 2026

En jaja dag.


Gav mig ut på lågpallen och insåg att nä för mycket av vågor.
Trots det fortsatte jag en stund till ut i fall att.
Bröt av detta och åkte vidare.
Platsen kändes helt okey.
Efter att ha fiskat av ca 700 m utan någon känning alls.
Släppte jag det här med Fisket.
For runt lite och kollade in olika saker samt var vid 
Eksta kusten som visade sig vara väldigt mjölkig, så valet
var egentligen inte så svårt. Att jag hade återigen valt fel platser
och tidpunkter.

Väl Mött !

 

onsdag 13 maj 2026

Ny Dag Nya Möjligheter?

Dimman var vid stugan, kollade runt på olika 
väderappar. Hittade två ställen som verkade intressanta.
Första stället verkade bra, efter några kast så var det hugg men missade.
Fortsatte vidare på pallen och plötsligt dök ett huvud av en säl upp.


Farfar pinne.

Jag bytte plats och hoppades på annat.

 Vandrade ut på nästa plats.

Kastade av alla platser som var fiskbara men med mycke släcke.
Fortsatte men NÄ! inget ville hugga.
Grader i luften fick mig att ge mig.

Molnigt, dimma om vartannat.
Lufttemp 7-9gr
sydväst 3-5m/s
Ingen Havsöring

 

tisdag 12 maj 2026

Dimmans dag.


Idag var en sådan dag då det egentligen inte behövdes att blöta och nöta dragen.
Bara för att, så vandrade jag ut och hoppades på det bästa.
Vågor kom och gick, lika skräpet.
Provade någon timma men inget liv i vattnet, 
Känslan var det samma .
Hoppas på en bättre dag imorgon.

Nordväst på västsidan och sydost på öst sidan.
Lufttemp 8-12gr
Muligt och dimma.

Väl Mött!


 

måndag 11 maj 2026

Ostvind.

Den vinden är i vart fall bättre än nordvinden.
Trevade mig ut bland sten och tång tills jag nådde lågpallen.
Kastade på och hoppades på något.


Gav upp platsen begav mig till nästa och där kändes det bra 
men ingen fisk ville vara med. Omgrupperade igen.
Där ville bara en id försöka fastna.
Till fjärde platsen, då tyckte vinden vilja styra mot nordost.
Gav mig tillbaks till platsen där jag var igår, sällan jag fiskar på samma plats
två dagar i rad. Det finns så många platser att söka upp i närheten.
Vandrade runt lite och tyckte mig se ett följe.
Nytt kast och hugg!!


Lekfärgad 52cm

En kort men intensiv kamp.
Brukar inte missa med kameran som jag gjorde idag.
Det blev en låång dag, fiskade av sista sträcka utan någon mer känning.

Sol, slöjmoln, sol
Ostvind mesta dels
Lufttemp ca 10-14gr
En Havsöring

Väl Mött!

 

söndag 10 maj 2026

Östsidan.

Följde min plan att åka över till andra sidan.
Började på djuppallen för att sedan följa viken inåt.
När jag kom till nästa ställe så var det upptaget, jaja !
Till nästa som också var upptaget, pratade en stund och begav vidare.
Hörde att en av dem fångade en havsöring vinden för med sig ljud.


Tog mig ifrån viken, till en helt ny plats eller nygammal.
Det blir som det blir, över 10 års sedan sist jag var där och
jag hittade ut.
Det var som en ny plats, kom inte ihåg hur det såg ut.
Spännande, vadade en kort stund och Hugg !!
Havsöringen krokade sig själv startade en fight som var kul.
Insåg att det var en lekfärgad inget hopp men med härliga rusningar.

Lekfärgad 63cm Havsöring.

Fortsatte vidare och försökte komma ihåg hur jag gick där förra gången.
Snubblade runt lite och ställde mig.
Plötsligt hugg och mothugg.

Lekfärgad 55 cm Havsöring.

Denna fisk gav en härlig kamp, många rusningar trots sin storlek.
Fantastiskt kul!
Krokade av och fortsatte vidare.

Sol som sedan gick i moln.
Lufttemp 10-14gr
Syd 5-8 m/s
Två Havsöringar

Väl Mött!

 

lördag 9 maj 2026

Nordvind eller Ostvind.

Satt en stund och funderade på var jag skulle ta vägen
 vindarna var så olika på alla ställen.
Så efter en kort fika så på med kläderna och spöt.
Ut i vattnet.


Inte nordvind men med rörelse i vattnet.
Jaja jag ger det en timme på stället och sedan beger jag mig till annat.
Pallen var okey i början men sen blev det lite besvärligt.


54cm Blanking
                         
                                                     Plötsligt ett hugg med lyckat mothugg.

                                                    Kul med en fight på lång lina det tar en stund.

                                                    Fortsatte vidare och även en sväng till andra sidan öin

                                                                               Soligt

                                                                               Nordvind, ostvind 4-6m/s

                                                                               Lufttemp 10-14gr

                                                                               En Havsöring

                                                                               Väl Mött!


fredag 8 maj 2026

Nordvindar dag 3.

Som det brukar vara här på öin så kommer dessa dagar med nordvindar.
Havsöringen behöver äta ändå det gäller bara att hitta dem.
Åkte till östsidan för att få pålands vind.


Kom till plats två.
Tog undervattens udde ett för att fortsätta vidare.
Långt kast och tyckte mig se ett följe men jaja. 
Ett nytt kast, Hugg! Mothugg och fighten varade ett par sekunder.
Några väl valda ord och ett nytt kast.

65cm blank Havsöring.

Vevade endast par vevtag och hugg med mothugg.
En rolig fight och varm glädje kom i kroppen.
Den kämpade väl och lever vidare.

Jag fortsatte tills kvällen och orken var slut.
Hade ett par hugg och missade en.

Nordvindar 4-7m/s
Lufttemp ca 8-13gr
Sol senare lite slöjmoln.
En Havsöring
En tappad

Väl Mött!

 

torsdag 7 maj 2026

Nordvind igen.



Det blev bara sen eftermiddag till fisket, pga koll efter
nya vadare men man får beställa eftersom det inte finns så många butiker.

Till fisket så testade ett fint ställe lättvadat men med stort potential för fisk.
Idag så var  det bara en havsöring som hoppade så där retfullt.
Pulsen steg men trots byte av drag osv blev utfallet inget alls.
Åkte vidare och hoppades på mer kontakt.
Tyvärr gick nästa par vadare sönder, så det blir att köpa 
ett par nya imorgon.

Nordvind 3-5m/s
Lufttemp 10-12gr
soligt
Ingen fisk.

Väl Mött !

 

onsdag 6 maj 2026

                                                          16 år sedan.

                        Idag blev en sväng mot rekordplatsen såg nästan ut som en perfekt fiskedag.

                           Klev runt på ett par ställen innan jag insåg att mina vadare inte höll längre.

                           Nötte på och blev alltmer våtare i vadarna, Plötsligt ett följe.

                        Jaja,, fortsatte maka mig fram på pallen,, hugg men försent med mothugget.

                             Kände mig ganska kall,, fast fortsatte framåt.


                                           

Min rekord fisk från 2010, har fortfarande rekord whiskeyn som en trogen följare.


                                                  Sol med molnighet

                                                    lufttemp 8-11gr

                                                   Nord- ostlig vind 4-9m/s

                                                      En fiskkontakt.

                                                         Väl Mött!

tisdag 5 maj 2026


Västvindar


Startade på en plats som ofta ger fisk, lång sträcka och en hel del fina platser.
Efter en stund så märkte jag att detta inte kommer att bli lätt resa.
Flera gånger höll jag på att vända och byta plats.
Nötte på och inget hände.
Par timmar rusade iväg och huggen uteblev. 
Jaja man lär sig aldrig.

Sol
5-8m/s
Lufttempen 8-11gr
Ingen fisk.

Väl Mött !

 

måndag 4 maj 2026


SovMorgons Dagen

Tog en sovmorgon då vindarna skulle vända kring 11 tiden.
De var nordliga, västliga, för sedan vända till sydlga.
Dimma kom och gick i små doser men jag nötte på och snart kom en 
utdelning i form av hugg och mothugg.
 
Blanking ca 52cm 

En rolig fight som det är, när en blanking väljer att hugga.
Fortsatte en stund och sedan valde ett annat ställe.
Såg gotlands båten anlända men tänkte aldrig att vågorna kunde växa sig så stora.
Har ju erfarenhet av detta men på något vis förträngde  jag det, slutade gott.
Men fick avbryta fisket en stund, byta av kläder och upptorkning.

Kom iväg igen på nytt ställe och ut på pallen.
Snart nog kom det ett hugg.
Fast fisk igen.


Lekfärgad ca 55cm.

Inte lika rolig fight men ändå en havsöring.
Fortsatte fisket tills orken tog slut.

Sydväst vind 2-7 m/s
Lufttempen ca 8-14gr
Mesta dels sol
2 Havsöringar

Väl Mött!



 

söndag 3 maj 2026

                                                    Fin Namnet.

 En perfekt fiskedag verkade det som men visade sig på ett helt annat vis. 

 Jag nötte, bytte drag och ställen.

 Kan vara att sydvinden vände sig mot nordvind men jag tog turen                                                                   nedan  klintehamn och hade sydvind. Trots detta så ville inte :

                                               Havsöringen vara på hugget !!

                                                       Sol med slöjmoln

                                                       Sydvind 3-5 m/s

                                                       Lufttemp 13-16g

                                                       Ingen fiskkontakt

                                                          Väl mött !

lördag 2 maj 2026

Min premiär på Gotland 2026.

Det var två år sedan sist jag blötte dragen här.
Som jag har längtat hit men nu är jag åter.
Fiskade på en välkänd plats för mig, kom med båten vid 15, så det var bara 
att närmaste platsen i sydvästan.

55 cm Blanking.

Efter en stund så small det på en Havsöring, klockrent!
Med hopp och en del rusningar så fick den 
återgå till havet igen. 
Kul fiskestund , nu väntar stugan  och alla bestyr inför 
morgondagens äventyr.

Sydväst vind 8 m/s (14m/s)
Sol 
En Havsöring.

Väl Mött !